Poland travel WiadomoÅ›ci branżowe

Opóźniony lub odwoÅ‚any lot – jakie prawa przysÅ‚ugujÄ… podróżujÄ…cym?

Mroźna i nieprzyjazna zima sparaliżowała europejski ruch lotniskowy. Samoloty mają spore opóźnienia, niektóre loty zostały odwołane. Jakie prawa przysługują osobą podróżującym samolotem podczas niesprzyjających warunków pogodowych

Mroźna i nieprzyjazna zima sparaliżowała europejski ruch lotniskowy. Samoloty mają spore opóźnienia, niektóre loty zostały odwołane. Jakie prawa przysługują osobą podróżującym samolotem podczas niesprzyjających warunków pogodowych informują specjaliści z Tripsta.pl.

Duże opady śniegu i niskie temperatury spowodowały zamieszanie na lotniskach. To skutkuje przesunięciami w grafiku odlotów, a w gorszej sytuacji ich anulacją. Zdenerwowanie nie opuszcza pasażerów. Tymczasem podróżujący nie pozostają bez opieki. W wielu przypadkach nie korzystają, jednak z przysługujących im praw, gdyż po prostu ich nie znają.

Kłopoty z (od)lotem

W zakres dziaÅ‚ania linii lotniczych wchodzi zapewnienie osobom korzystajÄ…cym z ich usÅ‚ug odpowiednich warunków – nie tylko podczas rejsu – ale także wtedy, gdy z różnych przyczyn lot nie może siÄ™ odbyć.

Do obowiÄ…zków przedstawiciela przewoźnika na lotnisku należy niezwÅ‚oczne poinformowanie pasażerów o zaistniaÅ‚ej sytuacji oraz zapewnienie odpowiednich warunków podczas oczekiwania na lot. – W zależnoÅ›ci od dÅ‚ugoÅ›ci opóźnienia poszkodowani muszÄ… dostać napoje i posiÅ‚ki. PrzysÅ‚uguje im również prawo do wykonywania połączeÅ„ telefonicznych na koszt przewoźnika – mówi Marko Brinkmann z podróżniczego serwisu internetowego Tripsta.pl. – W sytuacji, kiedy godzina odlotu znacznie siÄ™ przesuwa przewoźnik zobowiÄ…zany jest do zapewnienia noclegu lub pokrycia jego kosztów – dodaje specjalista.

W sytuacji jeszcze mniej komfortowej – odwoÅ‚ania rejsu, linie lotnicze zobowiÄ…zane sÄ… do zwrotu kosztów biletu lub jego darmowego „przebukowania” na najlepszy z dostÄ™pnych terminów. Za ewentualne pokrycie kosztów noclegu oraz dojazdu na lotnisko również odpowiedzialne sÄ… linie. Konsument ma również prawo do bezpÅ‚atnego powrotu do portu, w którym rozpoczÄ…Å‚ podróż.

Kiedy należy się odszkodowanie?

W wyniku odwoÅ‚ania rejsu przewoźnik zobowiÄ…zany jest do wypÅ‚aty odszkodowania wysokoÅ›ci od 250 do 600 euro. ObowiÄ…zek wypÅ‚aty odszkodowania jest zgodny z zasadÄ… równego traktowania pasażerów oraz zasadÄ… pewnoÅ›ci prawa. Od reguÅ‚y sÄ… jednak ustÄ™pstwa. WypÅ‚ata nie obowiÄ…zuje, w momencie, kiedy to lot jest odwoÅ‚any z powodu „nadzwyczajnych okolicznoÅ›ci” – przykÅ‚adowo usterki technicznej, wydarzeÅ„ losowych, czy wÅ‚aÅ›nie zÅ‚ych warunków pogodowych.

A to już wiesz?  Jak spÄ™dzić oryginalne walentynki

O zwrot kosztu biletu można ubiegać siÄ™ w terminie 7 dni. Odszkodowanie należy siÄ™ w sytuacji kiedy przez opóźnienie pasażer pojawi siÄ™ co najmniej trzy godziny po zapowiadanej godzinie lÄ…dowania, czyli podobnie jak w przypadku odwoÅ‚ania lotu „w ostatniej chwili”. Brak odpowiedzi w terminie 30 dni nie oznacza, że dziaÅ‚anie konsumenta zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ fiaskiem. Po tym okresie, nadal możemy zÅ‚ożyć skargÄ™ w UrzÄ™dzie Lotnictwa Cywilnego. JeÅ›li to nie pomoże – możemy zgÅ‚osić sprawÄ™ do sÄ…du. 

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy